fredag 19. mars 2010

Navigasjon - kart

Navigasjon og kartlesing er det viktigste vi driver med. I dag brukes stort sett bare elektroniske kart, men det er viktig å presisere at man må ha en backup med papirkart i tilfelle noe skulle skje med elektronikken.
Vi bruker de elektroniske kartene når vi seiler og kombinerer dette med pilotbøker og havnekart og havnebeskrivelser der hvor vi skal inn og ankre.
Som backup har vi papirkart i noe større målestokk, som det tross alt går greit å navigere etter og kan kombinere dette med pilotbøker dersom elektronikken skulle havarere.

Kartplotter
Vi har en noe eldre kartplotter med C-Map NT+ kartbrikker ombord som i og for seg fungerer utmerket, men ulempen er at det skal utrolig mange kartbrikker for å dekke områdene vi seiler i.Vi bruker denne på havkryssing for den har et verdenskart i stor målestokk i "bunnen" og det er godt nok. Dette gjør vi fordi plotteren er tross alt mer robust enn en laptop for å ha stående ute i cockpit.

PC-kart
Vi har derfor valgt å bruke PC med elektroniske kart, tilknyttet GPS, som "plotter".
PC-en har vi satt fast oppe under sprayhooden. Via en liten inverter som transformerer strømmen opp til 18-20V, er den tilknyttet båtens 12V-anlegg. Vi har to ekstra PC-er komplett med kartverk og GPS i reserve dersom den ene skulle havarere. 
PC-en er knyttet til båtens elektronikk via en Brookhouse Multiplexer slik at signaler fra båtens hoved-Gps, logg, vindmåler, ekkolodd etc. kan "leses" av kartprogrammet på PC-en.
Ellers har vi en Astra sekstant med tabeller for bruk hvis alt annet skulle svikte.

Radar
Vi har en Raymarin RL70C radar med 2kW antenne. Denne anser vi som det viktigste instrumentet ombord i forhold til sikkerhet og den ville vi ikke vært foruten. Når tåka legger seg tykk, og det kan skje fort, er den vår utkikk inn i grøten.
Vi bruker den også alltid når vi seiler om natta. Det hender jo at små fiskebåter ikke bruker lanterner og i tillegg kan det være veldig vanskelig å bedømme avstand til andre båter og hvilken kurs de har. Dette får vi ved hjelp av radaren.
I tillegg ser vi regnbyger som nærmer seg og det er viktig om natta, for rundt en regnbyge kan det være kraftige vindkuler som det er greit å være forberedt på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar