søndag 21. april 2013

Cutlass-lager

Whangarei NZ, 2013

Selv om det ikke var kritisk så har vi registrert litt mer slakk i Cutlass-lageret for propellakselen enn normalt.
En slik slitasje kan ofte akselrere og vi fant ut at det er bedre å skifte det nå enn å få problemer senere, kanskje langt ute i "ødemarka".

Kilico har nå tilbakelagt drøye 41.000nm (nesten to runder rundt jorda) siden hun var ny i 1997 og dette lageret har aldri vært skiftet før så vi kan vel ikke forlange mer.

Vi hadde en anelse om at det ikke ville være "ren plankekjøring" å skifte lageret og vi er glade for at vi gjorde det her, med verksted på plassen med dreibenk etc.

Selve lageret viste seg å være umulig å få ut uten å demontere hele "lagerhuset" som er boltet til skroget og så presse det ut fra baksiden.
Nå viser det seg at også hylserøret gjennom skroget er presset/limt sammen med lagerhuset og dette følger derfor med ut. Forsåvidt greit nok og selve demonteringen gikk overraskende greit. Det var til og med plass nok så vi slapp å demontere roret.
Lagerhuset er av bronse og hylserøret av messing.

Lageret er jo som kjent "vannsmurt" og hylserøret hvor propellakselen går gjennom har en jevn stigning gjennom skroget. Det vil igjen si at hver gang båten har vært på land og sjøsettes igjen vil det bli en luftlomme inne i hylserøret. Hvis ikke denne fjernes vil det en periode oppstå kavitasjon i overgangen mellom vann  og luft i hylserøret til luften "vispes" ut. Denne kavitasjonen vil kunne gi slitasje på hylserøret til luften er ute. Luften skal egentlig fjernes ved å løsne på pakkboksen innv. og slippe luften ut den veien, men det blir det jo ofte syndet mot.


Nok om det. Etter at det gamle lageret var fjernet ble lagerhuset og hylserøret sandblåst.  Det var tegn på slitasje på hylserøret og vi bestemte oss for å skifte dette også når det hele var ute.
I Skandinavia lever vi jo i en verden med "metriske mål" og selv om NZ er på god vei over så gjelder ikke det alt ennå og rørdeler går fortsatt i "Imperial-dimensjoner". Så både dimensjon og veggtykkelse viste seg å bli et problem å skaffe så det som var nærmest i størrelse måtte sendes fra Australia og dreies til her i Whangarei.
Men Glenn, en mekaniker og tidliger langturseiler fra UK som jobber på verkstedet her og har grodd fast til brygga med båten sin,  gjorde en utmerket jobb.

Hvis det nye lageret kan holde i nye 16 år og to nye runder rundt jorda så skal vi ikke klage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar