tirsdag 16. mars 2010

Strøm - batterier - lading - inverter

Vi har 5 forskjellige muligheter til å lade batteriene:
- Motorens generator.
- Landstrøm
- Solcellepaneler
- Vindmølle
- Slepegenerator

Motorens generator
Motoren har en 80A generator og for å få full effekt av den har vi har montert eksternt laderelé, Yanmar YA-12, slik at den gir sine 14,4 til 14,7V avhengig av temperatur og spenning ved batteriene og ikke i motorrommet. Så langt fungerer det tilfredsstillende. Som nevnt over så har vi med reserve generator.

Landstrøm
For å lade fra landstrøm har vi en Mastervolt Mass Combi 12/1200-60. Det vil si at den har en ladekapasitet på 60A. I tillegg fungerer den som inverter slik at den transformerer 12V-spenningen på batteriene til 240V spenning. Den gir strøm med en såkalt ”ren” sinuskurve slik at den ikke skader fintfølende elektronikk som datamaskiner etc. Den kan gi en effekt på opp til 1200W og med det kan vi bruke støvsuger eller en liten vinkelsliper hvis vi må. Ikke minst greit for å lade opp en del andre ”dubbeditter” man drar med seg.

Batterier
Vi har et startbatteri som har som oppgave kun å starte motoren. Vi har et Optima RT4.2 Red Top for denne oppgaven.
For forbruk har vi en egen batteribank bestående av 5 stk. 105 AH AGM-batterier av type Concorde PVX-1080T. Disse er såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier uten syre og kan like gjerne innstalleres liggende som stående og de avgir minimalt med gass under lading. Fordelen med disse skal være at hver battericelle lever sitt liv i en egen "konvolutt" slik at de er helt adskilt fra de øvrige cellene slik at man unngår intern kortslutning av batteriet. Batteriene har en hvilespenning på rundt 13,0 V og så langt er vi veldig fornøyd med disse.

Solcellepaneler
For også å kunne lade når man ligger for anker har vi montert 2 stk. Solara SM 200S, 55W solcellepaneler, montert på pushpitene på hver side av cockpiten på braketter som gjør at man kan vippe dem ut for å få optimal vinkling mot sola.






Duogen
For også å kunne lade når man ligger for anker og det blåser, samt at vi kan lade når vi seiler, har vi en DuoGen kombinert vind- og slepegenerator. Ved å skifte mellom to propellertyper benytter man samme generator både for vind og vann. Så langt er vi veldig fornøyd med den i "vannmodus" og fra 5 knops fart lader den det vi trenger til forbruk og instrumenter. Vi kommer som regel til havn med fulladede batterier etter en lang dags seiling og det er deilig. I vindmodus har den vel det minuset som flere vindgeneratorer har, at det skal blåse en del før den gir noe strøm av betydning. Det bør være en vindstyrke på minst 15 m/s for at den skal gi det samme som ved 5 knop i slepemodus. Men alt er et kompromiss. Vi er tross alt veldig fornøyd da den er enkel i bruk og gir bra med strøm under seiling både dag og natt.




Skilletrafo
I tillegg har vi montert en skilletransformator i forbindelse med landstrømsanlegget.
Den sørger for galvanisk skille mellom land og båt. Hindrer blant annet at eventuelle jordingsfeil overføres mellom land og båt samt at man unngår galvanisk tæring på grunn av evt. jordingsfeil på landstrømsanlegget. Vi har en IT 3,6 MT, 16A "ringtrafo" som også kan transformere eventuell 110V landstrøm til 230V.

Batteriovervåkning
For å kunne overvåke batterispenningen, hvor mye som lades eller tappes fra batteriene til en hver tid samt kunne se hvor mange Ah vi har brukt i forhold til toppladede batterier har vi en Battman batteriovervåkning. Dette gir oss akkurat den informasjonen vi trenger til en hver tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar