lørdag 13. mars 2010

Motor

Vi har en 60 hk Yanmar motor som vi så langt er godt fornøyd med. Så lenge en dieselmotor får strøm til å starte samt diesel nok så går den gjerne lenge. Etter et tips fra en gammel mekaniker hos Yanmar Norge, er kabelen mellom startbryteren og startmotoren i lengste laget og man vil få for stort spenningstap. Vi monterte derfor et eget relè for styrestrømmen fra startbryteren for å sikre at det blir nok spenning til å slå inn releét på startmotoren. Det har fungert utmerket.


Dieselfiltre
Ang. dieseltilførselen, så har vi montert doble Racor-filtre av typen S-3209. Med denne løsningen kan man, når filteret går tett, bare vri bryteren over til det andre filteret og fortsette mens man i ”ro og mak” kan skifte det tette filteret. Så langt veldig bra, men det halp oss naturligvis ikke da avleiringer fra rapstilsetningen i dieselen i Spania, allikevel klarte å tette stigerøret fra tanken. Men man kan tydeligvis ikke sikre seg for alt heller.








Aqua-drive
Mellom gearkasse og propellaksel har vi en Aqua-drive fleksibel overgang for å hindre forplantninger av vibrasjon. Fungerer veldig bra. Men når båten begynner å bli noen år så ”setter” motorfestene seg litt og man får en uheldig ekstra belastning på Aqua-driven. Etter et par telefoner med gode råd fra Leif på Malø Yachts, ble motorfestene justert til overgangen var i ”balanse” igjen.





Reservedeler
Vi rådførte oss med Vestfold Elektrodiesel og fikk satt opp en liste over de mest tenkelige reservedeler man kan komme til å trenge. Alt fra reserve innsprøytningsdyse til pakninger av alle slag og spesialkrummede slangeoverganger og reserve dynamo. Men et sted må jo grensen gå og man kan jo ikke akkurat ta med seg en hel motor i reserve heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar